گزارش تصویری برگزاری میز اعتراضی نمایندگی سوئیس در روز شنبه، 25 یونی 2016

  شنبه، 25 یونی 2016 میز کتابی در اعتراض به وجود زندانیان سیاسی و عقیدتی‌ در ایران برگزار شد.

این میز کتاب در ساعت 2 بعد از ظهر به وقت محلی روبه رو ورودی مرکز خرید Globus شهر زوریخ که یکی از مکانهای پر رفت و آمد شهر در شنبه هاست آغاز بکار کرد.

اعلامیه ها به دو زبان آلمانی و فارسی میان عابرین و رهگذران توزیع شد. شایان ذکر است استقبال مردم از میز کتاب و علاقه و حس کنجکاوی آنها نسبت به آگاهی و درک وضعیت زندانیان دربند به حدی زیاد بود که 200 برگه اعلامیه توزیع شد و در اختیار عموم مردم قرار گرفت. متاسفانه به دلیل بارش ناگهانی سنگین باران کمی زودتر از موعد مقرر این میز اعتراضی به پایان رسید.در این میز کتاب قطعنامه فارسی توسط خانم لیدا شهابی و آقای هادی زارع قرائت شد. همچنین قطعنامه به زبان آلمانی‌ توسط آقایان نیما حسابیان و رضا امیری قرائت گردید  .

 

 

قطعنامه پایانی میز کتاب سوئیس شنبه، 25  یولی 2016

 جهانیان بدانند: جمهوری اسامی علیرغم تظاهر به مهر و عطوفت و پایبندی به اصول  و موازین حقوق بشری، ملت ایران را  در زندانی به پهناوری کشورما اسیر ساخته است.

جهانیان بدانند: در زمان دولت آقای روحانی، برخلاف ظاهر آرستۀ کشور و تبلیغاتی که برای جلب گردشگران بیشتر مینماید، کلیه اقشار ایرانی هر روزشاهد ظلم، ستم، اختناق، نادیده گرفتن حقوق انسانی، سرکوب  وتعدی ماموران پیدا و پنهان جمهوری اسلامی هستند:  دانش آموزان، دانشجویان،اصناف، کارمندان، وکلا، مهندسین، زنان، مردان، کارگران، بیکاران و بطور ویژه نخبگان، روزنامه نگاران ومعلمان.

جهانیان بدانند:  در حالیکه مسئولان و مدعیان اسلام راستین برای غارت ثروت ملت درحال فریب دادن کارتل های اقتصادی دنیا هستند:

امید کوکبی برگزیده المپیاد و دانشجوی دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر دردانشگاه تگزاس آمریکا که 6 سال قبل بهنگام خروج از ایران دسگیرشد و از آنزمان تا کنون زندانی و محکومیت 10 ساله خود را سپری میسازد کلیه راست او را به علت عارضه تومور بدخیم سرطانی به طور کامل از بدنش خارج کردند. و او همچنان به اتهام واهی و تکراری”ارتباط با دولت متخاصم” در زندان است.

حمید بابایی، 33 ساله، دانشجوی دکترای فایننس (امور مالی) در دانشگاه لیژ بلژیک، پس از ورود به ایران، احضار، بازداشت و در دادگاه ۱۰ دقیقه‌ای و بازهم به اتهام جاسوسی و ارتباط با دولت متخاصم،  ه ۶ سال زندان محکوم گردید، وی که 3 سال قبل به همراه همسر خود و  وارد ایران شده بود، دو هفته پس از ورود احضار شده و به او پیشنهاد می‌شود با «نظارت بر دانشجویان ایرانی مقیم بلژیک» و دادن اطلاعاتی از فعالیت دانشجویان ایرانی در بلژیک با این وزارت خانه همکاری کند اما پس از رد این پیشنهاد بازداشت و به سلول انفرادی منتقل میگردد، مسئولین نسبت به تامین  در درمان و اعزام او به بیمارستان  نیز«کارشکنی» می کنند .

حال جعفر عظیم زاده دبیر هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، که  به 6سال محکوم است، بعد از دوماه اعتصاب غذا، خونریزی روده، بی حسی در اندام حرکتی و….. وخیم اعلام شده است، او میگوید: تا پاسخ نگرفتن به خواسته خود مبنی بر امنیتی نکردن فعالیتهای صنفی به اعتصاب غذایش ادامه خواهد داد.

هما هودفر استاد رشته انسان شناسی در دانشگاه کونکوردیای کانادا  Concordia University که که برای دیدار خانواده و تحقیق دربارهٔ حضور زنان در انتخابات به ایران سفر کرده بود،ششم یونی در تهران بازداشت گردید وی ابتدا در مارس 2016 بازداشت و آزاد شده بود خانم هودفر که اکنئن در سلول انفرادی بسر میبرد  متهم است به: «همکاری با یک دولت خارجی علیه جمهوری اسلامی ایران»!

محمد عبداللهی زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام: در زندان مرکزی ارومیه که در اعتراض به صدور حکم ناعادلانه و نحوه رسیده گی به پرورنده اش از 29 مای تاکنون در اعتصاب غذا به سر میبرد از 25 جون در سلول انفرادی نگهداری میشود و وضعیت جسمانی او بسیار نامساعد اعلام شده است.

 زندانی سیاسی : علیرضا گلی پور 30 ساله، مبتلا به سرطان نیز که به اتهام توهین به رهبری به ۳۹ سال و نیم حبس و ۱۷۴ ضربه شلاق محکوم است،  به حمایت از خواسته های آقای عظیم زاده و رسیدگی به پروندۀ خویش در اعتصاب غذا بسر میبرد.

   زندانی سیاسی: نرگس محمدی عضو افتخاری انجمن قلم دانمارک و برندۀ جایزه حقوق بشر وایمار که بجرم عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر  و اتهام واهی «تبلیغ علیه نظام» و تلاش برای لغو اعدام  به 6 سال زندان محکوم، و در زندان است.

 ایرج محمدی زندانی سیاسی، که جرم محاربه  را ینامش زده اند، فراتر از 8 سال است که در زندان جوانی خود را سپری میسازد ، وی در نامه ای به “کمیسریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد” مینویسد: ابتدا به زندان زاهدان تبعید، و بعد از ۵ سال تحمل درد و شکنجه، مدت سه ماه است که در یک اقدامی غیر قانونی از آنجا به زندان تبریز تبعید گردیده ام. حال آنکه تبعید در تبعید وجهه قانونی ندارد…. وی  در نتیجه شکنجه، بیضه راستش تخلیه شده و در اثر ضرب شتم و شتم مسوولین  زندان، عقیم گردیده و به بیماری های اعصاب و روان، مشکلات بینایی، دهان و دندان مبتلا و سابقه سکته مغزی در زندان  را نیز دارد.

نازنین زاغری رتکلیف شهروند ایرانی بریتانیایی که با بنیاد خیریه تامسون رویترز  Thomson Reuters همکاری دارد هنگام خروج از ایران به اتهام جاسوسی در فرودگاه بازداشت شده و در زندان است، بنیادخیریه تامسون به توسعه رسانه در سراسر جهان کمک می‌کند.مأموران هنگام دستگیری زاغری پاسپورت گابریلا، دختر خردسال وی که تابعیت بریتانیایی دارد را هم ضبط کرده‌اند وی پس از دستگیری در زندان انفرادی به سر می‌برد و حق دسترسی به وکیل را نیز ندارد.

احسان مازندرانی، روزنامه نگار که در اواخر تابستان گذشته به همراه  عیسی سحرخیز روزنامه نگار دیگر بازداشت گردید، مدت ۱۲۰ روز در انفرادی، وسپس به بند هشت زندان اوین منتقل و به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به هفت سال حبس محکوم گردید،( پنجم یونی2016) وی را با برانکار به سالن ملاقات انتقال میدهند که در اثر“ برخورد بد“ یکی از ماموران زندان و حمله به او احسان مازندرانی، از جا برخواسته و خواهان ترک ملاقات میشود اما مامور به احسان حمله کرده او را به دیوار می زند و دست راستش را می پیچاند که در اثر همین فشار سرم از دست احسان بیرون می آید و باعث خونریزی می شود.  از آن زمان تا کنون آقای مازندرانی دراعتصاب غذا بسر میبرد. طی وصیت نامه ای که این روزنامه نگار به خانواده اش سپرده، دلیل اعتصاب غذای خود را عدم موافقت با آزادی او با قرار وثیقه تا صدور رای نهایی، عدم برگزاری دادگاه  علنی عادلانه و قانونی ،رفتار توهین آمیز و بی توجهی مسوولان به درمان بیماری های او که حاصل زندان است عنوان کرده است.

افشین سهراب زاده  زندانی سیاسی و مبتلا به سرطان است که بصورت تبعید در زندان میناب به سر میبرد، به گفته سازمان عفو بین الملل وی نیاز مبرم به رسیدگی درمانی ویژه در بیرون زندان دارد ودر وضعیتی است که جانش هر لحظه تهدید می شود. این زندانی،در حین بازجویی توسط ماموران مورد ضرب وشتم  شدید قرارگرفته تا حدی که  منجر به پارگی فتق و شکستگی بینی و مشکلاتی از ناحیه مثانه شده است،او در یک دادگاه 5 دقیقه ای و بدون وکیل، به اتهام محاربه از طریق عضویت در احزاب اپوزیسیون کرد به ۲۵ سال زندان همراه با تبعید به زندان میناب محکوم شده است و حکم وی توسط دیوان عالی کشور نیز تایید گردیده است.       و با تاسف بدین مجموعه بیفزائید:

محمد صدیق کبودوند روزنامه نگار و فعال حقوق بشر، بهاره هدایت فعال دانشجوئی و فعال جنبش زنان، آرش صادقی، فعال دانشجویی، محمد عبداللهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، رسول رضوی فعال قومی (آذری )، ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی، زینب جلالیان، زندانی سیاسی عقیدتی محکوم به خبس ابد، مهدی  و حسین رجبیان، آهنگساز و فیلم ساز، یوسف عمادی، آهنگ ساز، شیما بابایی، فعال مدنی، بهنام ابراهیم زاده، فعال کارگری و ……. بیشمارند.

در خاتمه ما اعضای نمایندگی سوئیس کانون دفاع از حقوق بشر در ایران:

1 . خواهان آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی و عقیدتی میباشیم

2 . خواهان اجرای کامل اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون های ان هستیم

3 . خواهان تشکیل دفتر حقوق بشر و حضور گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران میباشیم .

در این میز اعتراضی اعضای نمایندگی سوئیس در کانون دفاع از حقوق بشر در ایران   خانم لیدا شهابی ، محمد جاوید گوانی ، رضا امیری ، هادی زارع ، منصور سیفی ، احسان زندی ، نیما حسابیان ، وحید بردانی ، علی‌ تبریز پور ، جعفر فرد کریمی‌ حضور داشتند .

 کانون دفاع از حقوق بشر در ایران  نمایندگی سوئیس

تهیه گزارش : هادی زارع

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.