گزارش تصویری برگزاری میز اعتراضی نمایندگی سوئیس در روز شنبه، 16 یولی 2016

گزارش میز اعتراضی با عنوان کودکان کار در ایران

این میز اعتراضی در روز شنبه ۱۵ یونی‌ ۲۰۱۶ مصادف با ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۵ از طرف کانون دفاع از حقوق بشر در ایران نمایندگی سوئیس در شهر زوریخ مکانی با نام اشتاو فاخر به همت آقای رضا امیری یکی از اعضای نمایندگی سوئیس از ساعت ۱۴ الی ۱۶ برگزار گردید .

از این میز اعتراضی استقبال پر شوری به عمل آمد به طوری که حدود۲۰۰ نسخه قطعنامه بین رهگذران پخش گردید. اعضای نمایندگی سوئیس برگه‌های قطعنامه به زبان آلمانی‌ را به رهگذران داده و در مورد آن توضیحات لازم را دادند. این قطعنامه توسط آقای نیما حسابیان به زبان آلمانی‌ و توسط آقایان رضا امیری و احمد کاظمی زاده به زبان فارسی قرائت شد .

محمد جاوید گوانی ، هادی زارع ، رضا امیری ، نیما حسابیان ، احمد کاظمی زاده ، احسان زندی ، وحید بردانی  ، جعفر فرد کریمی‌ و محمد جواد کاظمی میرکی از اعضای شرکت کننده در این میز اعتراضی بودند .

متن قطعنامه با موضوع کودکان کار در ایران

کودکان کار زخمی هستندعمیق، جدی و کهنه بر پیکر جامعه انسانیت در قرن ۲۱

ما فعالین حقوق بشر در این محل گرد آمده ایم تا در نهایت تاسف اعلام کنبم دولتهایی که در طول حیات جمهوری اسلامی بر مسند قدرت نشسته اند نه مسئله کارکودکان ایرنی را بعنوان یک واقعیت برسمیت شناخته اند و نه کودکان کار را،   و  اگر گهگاه  به این واقعیت گردن نهاده اند نه  آماری واقعی به جامعه اعلام شده است و نه  راه حل و برنامه ای عملی، مشخص و قابل دستیابی برای تضمین امنیت زندگی کودکان ارائه گردیده .

شرایط کاری سخت، محل کار غیرایمن، دستمزدهای پایین و ساعات کاری طولانی، دنیای کار و بردگی این کودکان را می سازد در حالیکه  بیشترین آزار و بیعدالتی در این دنیای سراپا نابرابری  آنان وجود دارد.

در شهرهای‌ بزرگ ایران‌ کودکان‌ کار جزء لاینفک‌ خیابان‌ بشمار میایند! دیدن کودکی که‌ در کنار خیابان‌ کفش‌های‌ مردم‌ را واکس‌ می‌زند، فال و سیگار و آدامس میفروشد و یا در کوچه پس کوچه های شهر به کارگری مشغول است  مناظره ایست عادی و بسیار طبیعی. بطوریکه حتی رهگذران بسیار دقیق و حساس هم‌ با دیدن‌ آنها به‌ سادگی‌ از کنارشان‌ عبور می‌کنند‌، گویی‌ آنها جزئی از وجود زندگی‌ شهری‌ و امروزی ایران هستند.

در مناطق روستایی نیز کار کودک  پذیرفته شده است. کار در مزارع و کارهای خانگی، قالیبافی، نگهداری از احشام، کار در کوره پزخانه ها و کولبری از سنین بسیار پایین شروع میشود.

آمارهای رسمی از وجود دو میلیون و آمار رسمی از وجود 7 میلیون کودک کار ایرانی خبر میدهد، مرکز آمار ایران نیز بطور رسمی اعلام داشته است که یک میلیون و 700 هزار کودک به صورت مستقیم در گیر کار هستند و بنابر برآوردهای موجود در ایران، رقمی بین۹۰۰ هزار تا دو میلیون کودک کار در خیابان ها و خانه ها به چیزی شبیه زندگی ادامه می دهند. از نظر سنی نیز بیشتر آنان در طیف سنی ۵ تا ۱۸ سال قرار دارند. کودکان و نوجوانانی که در خیابان ها زندگی می کنند از بیماری سوءتغذیه، خشونت جسمی و جنسی، اعتیاد به انواع مواد مخدر، آسیب های روانی و رفتار خصمانه رنج میبرند.

ما فعالین حقوق بشر برمبنای مواد 32 ، 33و 34  پیمان نامه جهانی حقوق کودک

اعلام میکنیم که در کشوری که نعمات و ثروتهای افسانه ایی در دست تعداد قلیلی میچرخد، کار کودک لکه ننگی است که نمیتوان نادیده گرفت ویا به فراموشی سپرد. کودکانی که به جای نشستن برنیمکت مدرسه در کوره پزخانه ها مشغول کاری طاقت فرسا هستند، در کنار خیابانها و اتوبانهای پرتردد در حال فروش گل و فال و سیگار و …و حتی تن فروشی هستند ویا به جمع اوری زباله مشغولند . کودکانی که به جای شادی و بازی و بازیگوشی در حاشیه ایی ترین مناطق ایران  اجاره داده میشوند و بابت این اجاره پولی به والدین آنها بطور روزانه پرداخت میشود.

ما فعالین حقوق بشردرنمایندگی سوئیس به استناد پیمان نامه جهانی حقوق کودک که 4 سال بعد از تصویب درسازمان ملل ( 1372 )  در مجلس ایران نیز بتصویب رسیده و دولتمردان ایران موظف به اجرای آن هستند بدینوسیله اعلام میکنیم که:

تضمین رفاه و سعادت هر کودک، مستقل از وضعیت خانوادگی است و دولت موظف است استاندارد واحدی از رفاه و امکانات رشد مادی و معنوی کودکان و نوجوانان را، در بالاترین سطح ممکن، تامین وتضمین نموده،  برای کنترل و مجازات افرادی که به هر طریق و با هر بهانه مانع برخورداری کودکان، اعم از دختر و پسر، از حقوق مدنی و اجتماعی خویش، نظیر آموزش، تفریح، و شرکت در فعالیت های اجتماعی مخصوص کودکان میشوند اقدامات لازم را بعمل آورد.

تهیه گزارش : وحید بردانی

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی سوئیس

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.